Kouluille
Tältä sivulta löydät tietoa Growing Mind -tutkimukseen osallistumisesta.
Työskentelemme yhteistyössä koulujen, opettajien ja rehtoreiden kanssa tarkoituksenamme tukea nuorten oppimista ja myönteistä kehitystä ja etsiä uusia ja toimivia koulun kehittämisen ratkaisuja. Teemme tutkimusta eri kaupungeissa ympäri Suomen. Koulut ja tutkittavat osallistuvat kaupungista riippuen yhteen tai useampaan tällä sivulla kuvattuun tutkimuskokonaisuuteen.
Kuusivuotisen tutkimuksen aikana oppilailta, vanhemmilta, opettajilta tai rehtoreilta kerätään erilaisia tutkimusaineistoja, joista tiedotetaan osalistujia ja joihin pyydetään aina erillinen lupa. Koulut osallistuvat tutkimuksiin eri tasoilla ja eri tavoin. Osa kouluista osallistuu oppilaiden kyselylomakeaineiston keruuseen, osa pedagogisiin projekteihin ja osa taas koko koulun toimintakulttuurin kehittämiseen.
Oppilaskysely
Digitaalisesta pedagogiikasta kouluintoon
Kasvava mieli –hankkeessa tutkitaan lasten ja nuorten oppimista, motivaatiota ja hyvinvointia sekä digitaalisen teknologian käyttöä koulussa ja vapaa-ajalla. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää keinoja siihen, miten opiskelusta saataisiin digitaalisen pedagogiikan tuella innostavampi kokemus, ja miten oppilaiden hyvinvointia voitaisiin edistää. Tutkimus tukee uuden opetussuunnitelman tavoitteita sekä oppilaiden tulevaisuuden taitojen kehittymistä.
Laaja tutkimusaineisto kerätään sähköisillä kyselylomakkeilla Helsingin alueen kouluista vuosina 2006 ja 2008 syntyneiltä oppilailta. Pitkittäistutkimuksen ensimmäinen aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2019, silloisten 5. luokkaisten ja 7. luokkalaisten kanssa. Kyselyaineisto kerätään kerran vuodessa samoilta oppilailta tulevan kolmen vuoden ajan. Pieni osa kyselytutkimuksen osallistujista osallistuu myös hankkeessa toteutettavaan aivotutkimukseen, missä oppilaiden suorittamia matemaattisia operaatioita tutkitaan aivokuvantamismenetelmin.
Kerättävä kyselyaineisto on myös osa Katariina Salmela-Aron ja Kirsti Longan Silta tulevaisuuteen (Bridging the Gaps) -tutkimushanketta, jossa tutkitaan digitalisaation vaikutuksia nuorten oppimiseen sekä tunteiden, motivaation ja vuorovaikutuksen kehitykseen. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa.
OTA YHEYTTÄ
Janica Vinni-Laakso, Helsingin yliopisto
janica.vinni-laakso@helsinki.fi
HARJOITUSOHJELMA AKATEEMISEN SINNIKKYYDEN TUKEMISEKSI
Hankkeessa toteutetaan myös harjoitusohjelma, eli interventio, jonka tarkoituksena on tutkia ja löytää keinoja nuorten opiskelumotivaation ja kouluhyvinvoinnin lisäämiseksi. Ohjelma toteutetaan aluksi 7-luokkalaisille ja myöhemmin mukaan pääsevät myös 5-luokkalaiset. Opiskeluiden nivelvaiheessa, eli yläasteelle siirryttäessä nuoret kokevat uudenlaisia haasteita, joiden ylittämiseen tämä harjoitusohjelma pyrkii tarjoamaan tukea.
Harjoitusohjelma sisältää kuusi oppituntia, joilla opetetaan uudenlaisten ajattelu- ja toimintapoja erityisesti haastaviin opiskelutilanteisiin ja arkeen. Oppituntien aikana tehdään yksilö- ja ryhmätehtäviä, jotka pyrkivät auttamaan haitallisten ajattelutapojen tunnistamista ja löytämään keinoja ajattelun ja toiminnan muuttamiseksi. Oppitunneilla tehdään näkyväksi myös yhteistoiminnan ja muiden auttamisen merkitystä suhteessa henkilökohtaiseen motivaatioon ja oppimiseen.
Harjoitusohjelman aikana kerätään aineistoa tutkimukseen, jossa selvitetään nuorten ajattelutapoja (fixed ja growth mindset) ja heidän kokemaansa osallisuutta koulussa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa koulun arkeen sopiva käytännöllinen opetusohjelma, jota voidaan jatkossa hyödyntää laajasti koko Suomessa.
OTA YHTEYTTÄ
Jenni Laurell, Tutkija, Helsingin yliopisto
jenni.laurell@helsinki.fi
Keksintöprojektit
Tutkimme Growing Mind -hankkeessa sitä, miten luovuutta ja innovatiivisuutta voidaan tukea keksintöjen ja muotoiluprosessien avulla. Keksintöprojekteissa hyödynnetään erilaisia digitaalisia työvälineitä uusissa, erilaisille käyttäjille tarkoitetuissa keksinnöissä. Toteutuksessa teemme yhteistyötä opettajien ja koulujen kanssa. Suunnittelemme projektit opettajien kanssa työpajoissa, ja tarjoamme heille koulutuksia digitaalisiin työvälineisiin liittyen. Keksintöprojektit ovat oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia, mutta niitä voidaan toteuttaa myös yhden oppiaineen sisällä. Työskentelemme eri luokka-asteilla: alakoulussa 1.-3. ja 5.-6. luokkalaisten kanssa, sekä yläkoulussa 7.-8 . luokkalaisten kanssa.
OTA YHTEYTTÄ
Helsingin yliopisto
varpu.mehto@helsinki.fi
Pelijamit kouluissa
Tampereen yliopiston Pelitutkimuslaboratorio tutkii Growing Mind-hankkeessa sitä, miten pelien tekemistä voidaan käyttää kouluissa opettamisen ja oppimisen menetelmänä. Toteutamme pelintekotapahtumia, pelijameja, yhteistyössä opettajien ja koulujen kanssa. Pelijameissa voidaan tehdä sekä digitaalisia pelejä että perinteisempiä pelejä kuten korttipelejä, lautapelejä ja kokonaan uusia urheilulajeja. Pelijamit voivat olla oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia tai niitä voidaan toteuttaa yhden oppiaineen sisällä. Työskentelemme aluksi lukiolaisten kanssa ja myöhemmin laajennamme toimintaa yläluokille. Järjestämme myös opettajille koulutuksia ja työpajoja aiheesta.
OTA YHTEYTTÄ
Mikko Meriläinen, Tutkija, Tampereen yliopisto
mikko.merilainen@tuni.fi
Riikka Aurava, Tutkija, Tampereen yliopisto
riikka.aurava@tuni.fi
Uudenlaiset menetelmät joustavan matemaattisen osaamisen kehittämiseen
Kokeiluissa käytetään pelillisiä ympäristöjä sekä uudenlaisia pedagogisia malleja, joissa matemaattista ajattelua yhdistetään arkipäivän ilmiöiden havainnointiin ja tulkintaan. Tutkimuspohjaisesti kehitetyt pelilliset ympäristöt kohdistuvat sekä luonnollisten lukujen että murto-ja desimaalilukujen alueelle. Turun yliopistossa kehitetty Number Navigation Game on pelillinen ympäristö, joka mahdollistaa intensiivisen harjoittelun luonnollisten lukujen aritmeettisilla operaatioilla ja joustavan matemaattisen ajattelun perustana olevien rikkaiden lukujen ja laskutoimitusten verkostojen vahvistamisen. Number Trace on Tampereen yliopistossa kehitetty pelillinen ympäristö murto- ja desimaalilukujen käsitteellisen ymmärryksen vahvistamiseen. NanoRoboMath on Turun yliopistossa kehitettävä pelillinen ympäristö, jonka tavoitteena on tukea joustavaa ja adaptiivista taitoa käyttää aritmeettisia operaatioita murto- ja desimaalilukujen alueella.
Arkipäivän matematiikan havainnoinnin pedagogiset mallit perustuvat pitkäaikaiseen perustutkimukseen, jossa on havaittu organisoitujen matematiikan opetustilanteiden ulkopuolella tapahtuva spontaani huomion kiinnittäminen matemaattisiin piirteisiin vahvistaa merkittävällä tavalla syvällisemmän matemaattisen ajattelun kehittymistä. Tässä hankkeessa kokeillaan erityisesti menetelmiä, joissa ympäristön määrällisten suhteiden havainnoinnilla vahvistetaan murto- ja desimaalilukujen käsitteellistä ymmärtämistä.
OTA YHTEYTTÄ
Saku Määttä, Turun yliopisto
saku.maatta@utu.fi
Minna Hannula-Sormunen, Turun yliopisto
mimarha@utu.fi
Erno Lehtinen, Turun yliopisto
ernoleh@utu.fi
Oppimisanalytiikka
Oppimisanalytiikalla tarkoitetaan digitaalisesta oppimisesta kertyvän jäljen analysointia. Oppimisanalytiikan avulla voidaan esimerkiksi tunnistaa oppimisen haasteita, solmukohtia tai ryhmätyöilmiöitä, ja tarjota opettajalle tarkkaa tietoa oppijoiden yksilöllisestä etenemisestä. Työpaketissa 4 tutkitaan ja kehitetään uusia oppimisanalytiikan menetelmiä. Teemoina ovat oppimisprosessin visualisaatio, avoimen ongelmanratkaisun oppimisanalytiikkaa, tulevaisuuden taitojen (21st century skills) oppimisanalytiikkaa, sekä oppimisanalytiikan tuominen oppijan itsensä ulottuville. Aineistoa kerätään sekä sähköisistä järjestelmistä, kyselyillä, observaatioilla ja sensorien kuten läheisyyssensorien tai ns. mood-sensorien (wearables) avulla. Menetelminä käytetään sekä laadullista että määrällistä tutkimusta ja myös koneoppimisen menetelmiä.
OTA YHTEYTTÄ
Mikko-Ville Apiola, Tutkijatohtori, Turun yliopisto
mikko.apiola@utu.fi
Koulun kokonaisvaltainen kehittäminen
Growing Mind –hankkeessa tuetaan koulujen kokonaisvaltaista kehittämistä pohjautuen koulujen omaan kehittämistyöhön ja koulujen omille tavoitteille ja tarpeille. Tämä työ kestää kunkin koulun kanssa 1,5-2 vuotta ja tavoitteena on kehittää kunkin osallistuvan koulun toimintakulttuuria niin, että tuotetut muutokset jäävät pysyviksi osiksi koulun arkea. Tiimimme tekee lukuvuoden 2019-2020 aikana yhteiskehittämistä yhteensä 7 helsinkiläisen koulun kanssa. Lisätietoja tutkija Hanna Reiniukselta.
OTA YHTEYTTÄ
Hanna Reinius, Tutkija, Helsingin yliopisto
hanna.reinius@helsinki.fi
Koko hankkeen johto ja koordinointi



Blogi
Lapset ja nuoret tulevaisuuden tekijöinä!
Osana Growing Mind –hanketta kehitetään ja tutkitaan yhteistyössä Helsingin kaupungin ja valtakunnallisen Innokas-verkoston kanssa lasten ja nuorten innovointi-ja teknologiaosaamisen kehittymistä varhaiskasvatuksesta alkaen. Tutkimus-käytäntökumppanuudessa kehitetty innovaatiokasvatus […]
Julkaisu: peruskoululaisten sosiodigitaalinen osallistuminen
Oppimisympäristöt muuttuvat nopeasti ja digitaalinen murros näkyy sekä koulussa tapahtuvassa oppimisessa, että koulun ulkopuolisissa konteksteissa kuten kotona, harrastuksissa ja muissa vertaisryhmissä tapahtuvassa oppimisessa. Jotta ymmärrämme […]
Uusia välineitä joustavan matemaattisen ajattelun tukemiseen
Kuva: Joustavaan Matematiikkaan -täydennyskoulutus, kuvaaja Saara Tuomela Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan matematiikan opetuksen tavoitteena on kehittää oppilaiden loogista, täsmällistä ja luovaa matemaattista ajattelua. Tulevaisuuden matematiikan osaamisessa […]
Resurssit
Growing Mind -hankkeessa kouluille tarjotaan erilaisia resursseja koulun kehittämisen ja oppilaiden oppimisen tueksi.
Innokas.fi - Innokas-verkoston sivuilta löydät tietoa ja materiaaleja oppilaiden 2000-luvun taitojen tukemiseen ja teknologian luovaan käyttöön.
Tie Laaja-alaiseen Osaamiseen -arviointityökalu - Microsoftin Suomi100 lahja suomalaiselle koululle
Laaja-alainen osaaminen ja ilmiölähtöiset projektit -kurssi - Kurssi ja uudenlainen hybridi oppimisympäristö opettajalle uusien OPS:ien käsitteelliseen sisäistämiseen
INNOKOMP-hankkeessa kehittellään erilaiset oppijat huomioivia, tasa-arvoa edistäviä käsityön opetusta ja oppimista uudistavia pedagogisia toimintamalleja. Hankkeen sivustolta löytyy koulutusmateriaaleja aiheeseen liittyen.
INNOKOMP- Yhteiskehittely, digitaalinen mallintaminen ja monimateriaalisuus käsityönopetuksen uudistajina.
Suomen muotoilukasvatusseuran sivustolla on ladattavissa opetusmateriaaleja, kuten projektin suunnittelupohja, tuntisuunnitelma-esimerkkejä ja keksimiskone.
MUTKU - Muotoilukasvatusta peruskouluun.
Opinkirjo - Muotoilukasvatus.