”Tämä idea lähti siitä, että pimeällä liikkuessa kompastuu helposti”, kertoivat yllä olevassa kuvassa nähtävän Valaisevan tohvelin keksineet koululaiset. Innostunut puheensorina täytti Tiedekulman, kun kevään aikana toteutetut koululaisten keksintöprojektit huipentuivat Young Inventors -keksintömessuihin. Prototyypit, materiaalinäytteet sekä esitteet oli aseteltu houkuttelevasti esille ja ideat tiivistetty julisteisiin. Tärkeimmässä roolissa olivat kuitenkin nuoret keksijät itse: he pääsivät kertomaan omin sanoin keksinnöistään sekä projektin etenemisestä.
Messuille oli saapunut oppilaiden, opettajien ja yliopiston väen lisäksi myös muita keksinnöistä kiinnostuneita aikuisia ja lapsia. Kysymyksiä kuultiin niin tuotteiden toiminnasta, valmistusprosessista, teknologiasta kuin jatkokehittelymahdollisuuksistakin. Nuoret keksijät vastasivat kiperiinkin kysymyksiin asiantuntevasti, eräs oppilas totesikin ”helppohan tästä on kertoa, kun tämän on itse tehnyt.” Oman työskentelyprosessin sanoittaminen vaati kuitenkin projektin katsomista uusista näkökulmista, keskittyen olennaisiin käännekohtiin idean muotoutumisessa ja tuotteen käyttötarkoituksessa.
Messuyleisö ihasteli muun muassa tarkkanäköistä arkipäivän ongelmien tunnistamista, oivaltavaa ohjelmoitavan teknologian käyttöä sekä nuorten innostavia esittelypuheenvuoroja. Keksinnöt saivat kannustavaa palautetta myös tunnustustarrojen muodossa, joilla yleisö huomioi erityisiä onnistumisia, kuten ”kekseliäs koodi”, ”innostava innovaatio” tai ”erinomainen esitys”. Oppilaat kehuivat tapahtumassa sitä, että he pääsivät näkemään muissakin kouluissa toteutettuja keksintöjä. Messuilla oli mukana yhteensä kymmenen koulua, joista jokaisessa projektit olivat olleet omanlaisiaan, vaihdellen kestoltaan ja teemaltaan.
Moniin keksintöihin oli hyödynnetty jollain tavalla ohjelmoitavaa teknologiaa, joukosta löytyi muun muassa liikkuva siivousrobotti, sekä kauko-ohjattava napinpainaja. Vauhdikkaan messupäivän päätteeksi Jyrki Latokartano, Suomen Robotiikkayhdistys ry:n puheenjohtaja, vei ajatusta vielä pidemmälle puhumalla aiheesta ”Robotiikka nyt ja tulevaisuudessa”. Opimme, mitä robotti oikeastaan tarkoittaa, mihin robotteja käytetään tällä hetkellä ja millaisia tulevaisuuden kysymyksiä robotiikkaan liittyy.
Kiitos kaikille mukana olleille keksijöille, opettajille ja yleisölle!